Táborské soukromé gymnázium a Základní škola, s. r. o.
Školní rok: 2017 - 2018
Vypracovala: Mgr. Jana Mašková,
metodik školní
prevence sociálně patologických jevů
email - maskova@tabsg.cz
Ředitelka školy: Mgr. Markéta Švadlenová, tef.381282830, mail - marketa@tabsg.cz
Výchovný poradce: Mgr. Hana Petrová, mail – petrova@tabsg.cz
Tento program byl vypracován na základě Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28) a Metodického pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č.j. MSMT-21149/2016), jakož i podle dalších doporučených dokumentů uvedených v závěru MPP a ve spolupráci s pedagogickými pracovníky Táborského soukromého gymnázia a ZŠ.
Je součástí ŠVP školy, je sestaven tak, aby se prevence rizikového chování u žáků stala přirozenou součástí školních osnov a výuky jednotlivých předmětů.
Na jeho tvorbě a realizaci se podíleli všichni pedagogičtí pracovníci školy, a tak tito všichni dbají na to,
aby uplatňovaná prevence rizikového chování u žáků byla prováděna komplexně, tj. ve všech oblastech školního
prostředí a života, jichž se prevence rizikového chování u žáků dotýká:
Trvalým záměrem programu je:
Zhodnocení školního prostředí:
- škola si stále udržuje jakési rodinné prostředí, díky kterému se zde studenti cítí bezpečně, lehce navazují bohaté
přátelské vztahy mezi sebou navzájem, a to i napříč ročníky, a budují se také důvěryhodné vztahy s vyučujícími. Učitelé
znají takřka všechny studenty jménem a jsou seznámeni i s prostředím a podmínkami, které studenti mají doma i ke studiu.
Aktuální obtíže jednotlivých studentů tak bývají ihned podchyceny a s porozuměním řešeny. Přátelské vztahy se utužují
také v rámci mnoha akcí, které každoročně škola pořádá. Některých z nich se tradičně účastní i rodiče studentů. K rodinné
atmosféře školy přispívá i fakt, že je zde mnoho sourozenců.
Škola je otevřena žákům s různými povahovými individualitami, obtížemi s učením i s pozorností, hendikepovaným žákům
i studentům z ciziny.
- studenti prostředí školy vnímají převážně jako příjemné a důvěryhodné, což potvrzují sami v rozhovorech,
ve kterých porovnávají naši školu s jinými školami podobného typu, a také jejich rodiče v rozhovorech
s učiteli. I přes přetrvávající nedostatek dětí si škola stále zachovává značný zájem uchazečů o studium,
velmi často jde o sourozence, příbuzné či kamarády studentů stávajících
- vztahy ve většině tříd jsou vcelku harmonické, dílčí problémy s kázní při hodinách se ukazují občas
ve třídě tercie a sexta, septima.
- v rámci školy již třetím rokem fungují i třídy ZŠ, které se velmi dobře včlenily do chodu i klimatu školy
ZŠ:
1. A – 14 žáků, 4 D, 10 CH, tř. uč. Mgr. Miluše Štemberková
- třída utváří přátelský kolektiv. Ve třídě je převaha chlapců. Jeden žák je dlouhodobě v zahraničí.
Třída je živá a hlučná. Převaha chlapců ve třídě vyžaduje vytváření a následné dodržování pravidel.
2. A – 18 žáků, 8 D, 10 CH, tř. uč. Mgr. Iva Stradová
- třídě se podařilo vytvořit funkční kolektiv. Děti si vzájemně pomáhají, atmosféra ve třídě je přátelská.
Třída je poměrně živá a hlučná. Převaha chlapců ve třídě vyžaduje vytváření a následné dodržování
pravidel chování.
3. A - 13 žáků, 7 D, 6 CH, tř. uč. Mgr. Ivana Mikešová
- třída tvoří dobrý a přátelský kolektiv. Děti si vzájemně pomáhají, atmosféra ve třídě je příjemná,
klidná. Problémy ve vývoji – 2 žáci vedeni v PPP.
2. stupeň:
1PR - 18 žáků, 8 D, 10 CH, tř. uč. Mgr. Jitka Musilová
- třídní kolektiv se teprve utváří. Základy jsou vytvořeny v rámci dvoudenního adaptačního programu Start,
který se konal na začátku září. Ve třídě je několik žáků, kteří potřebují individuální přístup. Prospěchově
se třída jeví jako průměrná, jsou zde žáci nadprůměrní, ale i žáci velice slabí. Práce v hodinách probíhá
optimálně. Dva žáci mají speciální vzdělávací potřeby, z toho jeden s převažujícím stupněm PO 2 a druhý 4.
Tento žák pracuje s pomocí asistentky. Problémy jednotlivých žáků jsou řešeny ve spolupráci s rodiči.
Žáci jsou vedeni k vzájemné spolupráci a toleranci
2SE - 17 žáků, 8 D, 9 CH, tř. uč. Mgr. Adéla Klímová
- kolektiv třídy se od letošního roku rozšířil o dva nové žáky. V současné době je ve třídě více chlapců než
děvčat, což se projevuje v živosti třídy, přičemž většina problémů vzniká zejména o přestávkách. Ve většině
případů se jedná o spory mezi chlapci a děvčaty. Je tedy dbáno na zvýšený dohled o přestávkách. Mezi chlapci
je jedna výraznější osobnost, přesto však kolektiv chlapců funguje spíše jako celek, zatímco kolektiv děvčat
se roztříštil na dvě dvojice a jednu čtveřici, což s sebou ale nenese žádné konflikty mezi těmito skupinami.
Pokud má třída vystoupit jako kolektiv, funguje dobře.
Žáci jsou aktivní, snadno se nadchnou pro různorodé aktivity. Prospěchově se třída zařadila mezi průměrné.
Dva žáci mají diagnostikovány specifické poruchy učení, přičemž jeden z těchto je mírně vyčleňován z kolektivu
vlivem specifických potíží spojených s poruchou pozornosti. Jeden žák má výrazné potíže s plněním školních
povinností. Oproti loňskému roku se třída stala samostatnější, žáci se dobře adaptovali na fungování v nové
škole. Stále zde zůstává velký počet žáků, kteří se ve svém volném čase aktivně věnují různým mimoškolním
aktivitám.
3TE – 15 žáků, 8 D, 7 CH, tř. uč. Mgr. Tereza Horská
- kolektiv je částečně formovaný z loňského roku a zároveň byl letos obohacen o nové studenty. Všichni byli
přijati do kolektivu velice dobře. Vypadá to, že třída funguje lépe než v sekundě. Třída je více stmelená
a mezi žáky dochází k větší spolupráci, pomoci slabším a zároveň toleranci. Je zde pár výrazných, vůdčích
osobností a ambiciózních jedinců, kteří se občas názorově střetnou. Prospěchově se třída zdá být průměrná.
Jsou zde zastoupeni nadprůměrní žáci a zároveň žáci slabší. Jeden žák má dyslektické potíže.
Je uplatňován individuální přístup v učení tak, aby rozdíly nepoškozovaly motivaci slabších žáků a přitom
úspěšnější žáci mohli využít svých studijních předpokladů. Ve výuce kolektiv aktivně spolupracuje a snaží
se, což je jeho výrazná přednost. Téměř všichni žáci se ve volném čase věnují intenzivně různým volnočasovým
aktivitám.
4KV – 20 žáků, 12 D, 8 CH, tř. uč. Mgr. Zdeněk Novák
- kolektiv byl letos obohacen o jednu novou studentku - do kolektivu byla přijata velice dobře. Třída se skládá
z poměrně pracovitých a ambiciózních žáků, kteří mají vesměs velmi dobrou rodinnou základnu. Téměř všichni
žáci se ve volném čase věnují intenzivně různým volnočasovým aktivitám. Dodržují víceméně pravidelnou a poctivou
domácí přípravu, ve výuce jsou aktivní, projevují zájem o nové věci, dobře mohou pracovat i ve skupinách.
- třída je už po pár společně strávených letech stmelená, i když jádro kolektivu tvoří několikačlenná skupina,
ostatní fungují spíše ve dvojicích nebo individuálně. Ve třídě jsou dvě cizinky - turecká žákyně a studentka
ze Singapuru, obě se do kolektivu začlenily velmi dobře.
3.stupeň:
1. roč. - 21 žáků, 11 D, 10 CH, tř. uč. Mgr. Marek Švadlena
Třída doznala kompletní změnu, z původních 11 žáků (2D, 9CH) v kvartě došlo na transformaci do 1.ročníku, kde
zůstalo pouze 5 chlapců z původní třídy a přišlo 16 nových žáků. Poměr D/CH se tak výrazně vyrovnal. Přišla
dívka z Ukrajiny, chlapec s epilepsií a dyslexií (PO3), chlapec s dyslexií (PO2). Žáci po opatrném začátku se
již seznámili a i díky vlivu adaptačního kurzu se již dosáhlo dobrého stavu. Problémem zůstávají dva žáci z
původního složení, které je potřeba důsledně korigovat, narušují klima třídy, často vyrušují a ztěžují práci
ostatním spolužákům. Třída je však velmi snaživá a situace se již začíná zlepšovat. Všichni vyučující stav třídy
znají a výchovně zasahují.
sexta – 14 žáků, 9 D, 5 CH, tř. uč. Mgr. Marta Arnold Sýkorová
- atmosféra ve třídě je příjemná, v kolektivu spolu všichni komunikují a pomáhají si, vysloveně dobře funguje
práce ve dvojicích a ve skupinách, žádný jedinec nestojí mimo. Chlapci na sebe upozorňují chováním, které odpovídá
jejich věku. Třídu je potřeba neustále motivovat a přesvědčovat o prospěšnosti vzdělání, většina z nich má bohužel
laxní přístup ke studiu a horší prospěch.
2. roč. - 14 žáků, 7 D, 7 CH, tř. uč. Mgr.Hana Petrová
- na konci loňského školního roku ukončily studium 2 studentky (přestup na jinou školu), naopak jiné 2 studentky
přistoupily.
- třída se jeví jako bezproblémová, přiměřeně vstřícná a otevřená vzdělávacímu procesu, nikdo však nevyniká
přílišnou aktivitou (kromě 1 studentky, která úspěšně reprezentuje školu na různých olympiádách). Kolektiv je
stmelený, všichni navzájem komunikují, nikdo není vyčleněn. I studentka z Ukrajiny, která měla v loňském
školním roce značné dorozumívací a studijní problémy se již zcela adaptovala, své studijní neúspěchy se snaží
minimalizovat. Se školní docházkou ani s chováním nejsou ve třídě žádné problémy.
septima - 15 žáků, 10 D, 5 CH, tř. uč. Mgr. Jaroslava Vondrášková
- ve třídě panují velmi dobré vztahy mezi spolužáky. V loňském roce do třídy přišel nový žák - sportovec,
který byl velmi dobře přijat. V letošním roce z třídy odešla jedna žákyně a do třídy přibyly 2 nové žákyně.
Přechod na vyšší stupeň gymnázia se projevil mírným zhoršením prospěchu, ale stále převažují vynikající studijní
výsledky. Nadpoloviční většina žáků prospěla s vyznamenáním, horší známky se na vysvědčení objevují výjimečně.
Také s chováním žáků nejsou problémy, pouze je třeba dohlížet na důsledné dodržování školního řádu. Prostředí
ve třídě se jeví jako harmonické, téměř všichni žáci jsou ambiciózní, pracovití, rádi spolupracují na úkolech
a celkově projevují intenzivní zájem o výuku. Výborné předpoklady pro studium i fungování kolektivu.
3. roč. - 15 žáků, 7 D, 8 Ch, tř. uč. Mgr. Žaneta Žahourová
- třída se jeví jako bezproblémová, funguje jako poměrně stabilní kolektiv s celkem harmonickými vztahy,
pouze 1 žák je labilnějšího typu.
- žáci navenek projevují zájem o výuku, avšak výsledky mají zatím spíše průměrné. Většina žáků se ve volném čase
věnuje sportu nebo četbě.
oktáva – 21 žáků, 11 D, 10 CH, tř. uč. Mgr. Radka Vanišová
- ve třídě jsou dva noví žáci (chlapci), jeden přistoupil na konci minulého školního roku, druhý v září. Oba
se rychle začlenili do kolektivu, prospěchově je jeden průměrný, druhý má studijní výsledky poněkud horší.
Ve třídě panuje přátelská atmosféra, třída je sice poněkud živější, ale nedochází k žádným vážnějším problémům
či kázeňským přestupkům. Jeden žák má mnoho zameškaných hodin, což je způsobeno zraněním, následnou operací a
stále probíhajícími rehabilitacemi. Prospěchově se jedná o třídu spíše průměrnou, s několika vynikajícími, ale
i několika slabšími žáky.
Pro příští období
HLAVNÍ CÍL:
- připravit studenty na další studium na VŠ a zajistit předpoklady pro jejich profesní růst,
což od nás sami studenti očekávají především. V tomto duchu je naší snahou vytvořit především klidné a podnětné
prostředí pro výuku a pomoci jim vytvořit zodpovědný přístup k práci i k životu, posílit jejich zdravé sebevědomí
a schopnost asertivity. Všechny další cíle podporují tyto naše hlavní záměry
a) na studenty:
1.roč. – organická chemie, alkoholy a ethery, drogy, alkoholismus
2. - biochemie – výživou ke zdraví, škodlivost kouření, drogy, látky pro osobní hygienu
3. - anorganická chemie – první pomoc při úrazech
4. - toxikologie – jedy a drogy, nikotin
b) na rodiče:
· rodiče se seznamují se školním MPP a důležitými informacemi z oblasti prevence na našich internetových
stránkách - info narodičovských schůzkách
· využívat internetového programu Bakaláři pro komunikaci o prospěchu, ale i o chování žáků a o projevech v třídních kolektivech
- pečlivé seznámení se školním řádem ohledně omlouvání absencí a postupem při zjištění konkrétního výskytu sociálně patologických jevů ve škole – rodičovské schůzky
- požádat je o aktivní spolupráci se školou při různých školních akcích
- možnost účasti na zájezdu do předvánočních Drážďan (31. 11. 2017)
- možnost účasti lyžařkého zájezdu do Hochfichtu (únor 2018)
- večírek pro školu a rodiče (hotel Dvořák – březen 2018)
- společné odpoledne v přírodě pro děti a rodiče – 1. + 2. + 3. třída – viz plány jednotlivých měsíců
c) na pedagogy:
· pedagogové jsou průběžně informováni školním preventistou o aktuálních novinkách a možnostech výchovy prevence na pravidelných pracovních poradách i dalších schůzkách
· průběžně všestranná úzká spolupráce mezi kolegy a preventistou podle aktuální potřeby
· na školní prevenci se podílejí všichni vyučující školy v rámci svých předmětů – preventivní aktivity jsou součástí jejich tématických plánů a zároveň i formou akcí pořádaných školou
· všichni pedagogové znají školní MPP z našich internetových stránek
• zájmové kroužky a nepovinné vyučovací předměty (pěvecký kroužek, nepovinné jazyky, fotografování, CK Šlápota, školní časopis)
• představení našeho škol. divadla v různých MŠ i na aktuálních akcích města Tábora dle zájmu
· sportovní soutěže
· internetové, recitační, umělecké a jiné soutěže · olympiády v jazycích, matematice, i jiných předmětech
· k dispozici jsou některé knihy v rámci školní knihovny, jejich seznam je k nahlédnutí ve všech třídách a kabinetech
k tématu prevence je umístěn:
- na chodbě v 1. patře, nabízí důležité adresy a odkazy,
aktuální články a informace z různých zdrojů
z oblastí spojených s prevencí – seznam je k dispozici u školního preventisty
a) obecně:
b) návykové látky (NL) a alkohol:
b1) při podezření, že žák zneužívá návykové látky nebo alkohol:
- škola (třídní učitel, preventista, vedení školy) provede diskrétní šetření a pohovor se žákem, popřípadě s TU a se spolužáky
- u nezletilých žáků škola neprodleně kontaktuje rodiče či zákonné zástupce žáka
- v případě negativní reakce rodičů a v případě, že rodič nezařídí pro žáka další péči, škola uvědomí orgán
sociálně-právní ochrany dítěte v Táboře
- dle zjištěného stavu užívání žákovi a jeho rodičům důrazně doporučí neprodlené řešení
situace - s psychologem,nebo s PPP anebo jej odkáže do centra Auritus Tábor
b2) v akutním případě, po průkazném zjištění zneužívání návykových látek ve škole, nebo je-li žák prokazatelně ve
škole či na školní akci ovlivněn NL (i alkoholem), ředitel školy nebo pověřený pracovník provede dle příslušných právních předpisů:
- ihned žákovi zabrání v další konzumaci látky tím, že mu ji odebere za přítomnosti jiné dospělé osoby a sepíše
o tom záznam včetně vyjádření dotyčného žáka
- zajistí žákovu bezpečnost dle zjištěného stavu – umístí ho mimo běžnou výuku pod dohled zaměstnance školy až
do příjezdu rodičů či zdravotnické služby
- neprodleně uvědomí rodiče či zákonné zástupce žáka o jeho stavu a uvede toto do písemného záznamu
- může provést diagnostický test na přítomnost omamných látek v těle žáka ze slin nebo jeho potu, přičemž
test hradí rodiče žáka, testování se uvede do písemného záznamu (ze zákona § 16 z.č.379/2005 Sb )
- při závažném stavu žáka, kdy se jeví ohrožen na zdraví a životě, přivolá rychlou záchrannou službu a
předá žáka do jejich péče, zavolá také Policii ČR
- splní oznamovací povinnost k orgánu sociálně-právní ochrany dítěte v Táboře
- provede postup ad a) a udělí odpovídající kázeňské opatření
b3) přechovávání nebo distribuce NL ve škole:
- přechovávání a distribuce návykových látek je považováno za protiprávní jednání. Je proto zakázána a může být
kvalifikována jako trestný čin. Množství, které žák distribuuje, není nijak rozhodující.
- škola se chová podle zákonů ČR:
- (1) Jestliže má pracovník školy důvodné podezření, že ve škole došlo k distribuci NL, musí o této skutečnosti škola
vždy vyrozumět místně příslušné oddělení Policie ČR
(2) Jestliže se tohoto jednání dopustila osoba mladší 18 let nebo bylo namířeno proti osobě mladší 18 let, vyrozumí
škola také zákonného zástupce a orgán sociálně-právní ochrany dítěte
b4) nález NL - postup:
a) podezřelá látka je bez jakékoli manipulace uložena do obálky, zapečetěna a vložena do trezoru
b) o nálezu či zachycení je sepsán stručný zápis (vzhled látky, obal, místo a čas nálezu, zápis podepíší
2 oprávněné osoby, z nichž jednou osobou je vždy ředitelka školy či její zástupce, druhou osobou pak
pedagogický pracovník, který nález zjistil, a ten, u koho byla látka nalezena nebo nález ohlásil
(jestliže odmítne podepsat, uvede se – odmítl podepsat)
c) o nálezu ředitelka školy či její zástupce informuje POLICII ČR
a jiné sociálněpatologické jevy (záškoláctví, kyberšikana, nekázeň ve vyučování, porušování dohodnutých pravidel, sebepoškozování atd.) – pokyny MŠMT a další materiály u školní preventistky, Školní plán proti šikaně zveřejněn na webu školy - http://tabsg.cz/index.php?stranka=sikana
www.poradenskecentrum.cz (šikana, drogy, poruchy příjmu potravy, hráčství)
www.drogy-info.cz
www.odrogach.cz
www.brebarbora.blog.cz
www.sananim.cz
www.auritus.cz
www.portusprachatice.cz
www.porceta.cz
www.bezpecneonline.cz
www.pomoconline.cz
www.napisnam.cz
www.safeinternet.cz
www.uoou.cz
www.horka-linka.safeinternet.cz
• Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č.j.14514/2000-51
• Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
(č.j.MSMT – 22294/2013-1)
• Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č.j.21291/2010-28
• vyhláška č.72/2005 Sb.o poskytování poradenských sližeb ve školách a školských zařízeních, novelizace vyhlášky č.116/2011Sb.
• Metodický pokyn MŠMT k prevenci šikany 2016 - http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/ metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
• odkaz na výše uvedené zdroje a dokumenty MŠMT - http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/ metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokynydokumenty
Vedení školy i všichni pedagogové se s obsahem plánu seznámí na webu školy a v tištěné podobě na hlavní nástěnce v kanceláři školy.
Rodiče studentů mají plán k nahlédnutí na webu školy.
V Táboře 1. září 2017